Pt nimikkeenä

Personal Trainer ei ole millään tavalla suojattu nimike. Personal Trainereita on monenlaisia ja heikoimmissa tapauksissa PT voi olla käynyt jonkinlaisen viikonlopun mittaisen kurssin ja valmistunut täten “pt”:ksi, tai voi jopa tituleerata itseään pt:ksi käymättä mitään koulutusta. Nykyään löytyy joitakin tietokantoja pidempiä koulutuksia käyneistä personal trainereista, näihin kannattaa tutustua, mikäli etsii itselleen sopivaa valmentajaa. Personal Trainereita on usealla eri taustalla, joten on hyvä tutkia, mitä PT on tehnyt esim. salilla työskentelyn lisäksi.  

Hyvä PT/valmentaja

Monesti meillä on tietty tavoite harjoittelullemme, joka ohjaa valmentajan valintaa. Joskus meillä saattaa olla lisäksi jokin vaiva, joka olisi erittäin hyödyllistä huomioida harjoittelussa. Jo pelkästään kehon kireydet ja lihastasapaino saattavat harjoittelua jatkaessa osoittautua ongelmaksi ja tuottaa ihan turhaa kipua ja harmia, mikäli niihin ei puututa heti alusta alkaen. Tähän peruskoulutuksen käyneellä personal trainerilla ei (ainakaan uran alkupuolella) ole keskimäärin paljoa työkaluja käytössä. Toki valmentajan tausta kannattaa tutkia, sillä erilainen elämänkokemus toki näkyy niin tietotaidossa kuin valmennustyylissäkin. Voi myös olla hyödyllistä konsultoida ensin esimerkiksi fysioterapeuttia tai lääkäriä tai treenailla heidän kanssaan ennen personal trainerin palkkaamista, mikäli pt ei satu olemaan esimerkiksi mainittujen ammattikuntien edustaja. 

Hyvä valmentaja voi olla se, joka on itse käynyt läpi erilaisia prosesseja tai päässyt itse tavoitteisiinsa. Tavoitteisiinsa päässyt treenaaja ei kuitenkaan aina tarkoita hyvää valmentajaa tai kovin laajaa tietotaitoa. Ihminen, joka on löytänyt omat keinonsa tavoitteisiinsa, voi tietysti jakaa kerääntynyttä tietouttaan ja siitä kannattaakin poimia parhaat päältä oman kehityksen tueksi. Ihan kaikki ei kuitenkaan ole suoraan kopioitavissa, tai edes sovellettavissa.  

Miksi?  

Koska me ihmiset olemme yksilöitä. Ei yksinkertaisesti ole kahta samanlaista pakettia, vaikka joitain lainalaisuuksia toki löydetään. Jos tavoitteesi on fitness –lavalle kapuaminen, voi samassa pisteessä ollut valmentaja olla todella hyödyllinen apu. Mutta jos tavoitteesi onkin lähinnä mahdollisimman terve ja elinvoimainen, toimintakykyinen keho, ei sama tyyppi välttämättä olekaan enää se paras vaihtoehto. Tällaisessa tilanteessa voisi olla viisaampaa etsiä käsiinsä valmentaja, joka on opiskellut ihmistä laajasti ja ymmärtää kehon toimintaa syvemmin. Jos taas sinulla on esimerkiksi syömishäiriötaustaa, voisi olla viisasta etsiä valmentaja, joka tekee pt töitä esimerkiksi psykologin työn ohella. Vain muutaman esimerkin mainitakseni. Näin voimme jokainen löytää itsellemme sopivan valmentajan, joka vastaa juuri meidän tarpeisiimme ja näkee ihmisen ja toimintakyvyn itsellemme suotuisasta näkökulmasta. 

Monesti hyvän ja tietotaitoisen, kouluttautuneen valmentajan löytäminen voi olla haastavaa. Joskus vasta pitkänkin yhdessä treenaamisen jälkeen saattaa paljastua, että olet saanut itsellesi sopimatonta tai jopa virheellistä informaatiota (siltikään tuo aika, raha ja tieto ei mene hukkaan, vaan opettaa sinulle valtavasti!). En haluaisi joutua sanomaan näin, mutta valitettavasti aivan liian usein kuulen puhuttavan huonoista kokemuksistaan erilaisten valmentajien tai nettivalmennusten piirissä. Onneksi positiivisiakin kommentteja tulee kuultua enenevissä määrin, ja näissä tapauksissa kyselen aina valmentajan tai valmennuksen nimeä, sillä hyvien tyyppien nimet on tärkeää muistaa! 

Miten ihmeessä sitten löytäisi oikean valmentajan itselleen…

Mieti ensin, mitä haluat? Kirjoita vaikka paperille: Millaisessa ympäristössä haluat lähteä tavoittelemaan unelmaasi/tavoitettasi? Mies- vai naisvalmentaja, vai onko mitään väliä? Minkälaisia arvoja toivot valmentajasi jakavan kanssasi? Mistä et olet valmis tinkimään? Onko sinulla psyykkisellä puolella huomioitavia asioita, mitä (meillä kaikilla varmasti jotain…)? Onko sinulla perussairauksia? Onko sinulle tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia tai kiputiloja? Toistuvia kireyksiä tai jomotuksia kehossa? Erikoisruokavalioita? Uupumusta taustalla? Muuta mieleesi juolahtavaa? 

Näihin kysymyksiin vastattuasi olet jo viisaampi siitä, mitä haluat. Sitten on aika vaatia. Voit tiedustella lähialueesi valmentajilta heidän tietotaitoaan asioista ja vaadi aina tapaaminen/puhelinkeskustelu ennen minkään suuremman ostopäätöksen tekemistä! Varmista, että ymmärrät, mitä valmentajaehdokkaasi puhuu, Sinulle ei ole mitään hyötyä ammattijargonista ja teoriatiedosta, jos niitä ei saada käännettyä käytäntöön. Henkilökemiat ovat myös asia, joka joko nostaa treenin fiiliksen siivilleen tai iskee sen katuun alta aikayksikön. Sinun tulee viihtyä valmentajasi kanssa. Sinun tulee kokea, että tapaamisenne jälkeen olet saanut kaipaamasi, oli se sitten tukea, tsemppiä tai mitä tahansa valmennukseltasi halusitkaan.  

Ja vielä yksi tärkeimmistä

Muista antaa meille palautetta, sillä emme ole ajatusten lukijoita. Jos jokin toimintamallimme tai tapamme ärsyttää tai häiritsee, kerro se meille. Meidän tehtävämme on ottaa palaute vastaan ja pohtia, josko koemme tarpeelliseksi kehittää toimintaamme. 

Jokaiselta alalta hyvinvoinnin saralla löytyy timantteja, ja näitä tulee hyödyntää ja sanaa heistä levittää, sillä nämä tyypit muuttavat maailmaa ja erityisesti erittäin värikästä hyvinvointivalmentajien ja trainereiden joukkoa. Voi siis olla, että timanttinen valmentaja majailee juuri Sinun kotisalillasi tai sen lähimaastoissa, kannattaa tutustua!  

Massiiviset onnittelut Sinulle, jolla on jo huippuvalmentaja! 

Herättikö ajatuksia tai kysymyksiä? Jätä kommentti! 

 ~ ~