Uusi liikuntasuositus Suomalaisille aikuisille

Uudessa liikuntasuosituksessa (aikuisille, 18 – 64 v.) peruspohja on ennallaan: 2h 30min sykettä kohottavaa liikettä eli reipasta liikkumista viikossa TAI vaihtoehtoisesti rasittavaa liikuntaa 1h 15min viikossa. Lihaskuntoa ja liikehallintaa suositellaan harjoiteltavaksi kahdesti viikossa.

Parhaimmillaan nämä hetket ovat Sinun omaa aikaasi, joka palauttaa ja palvelee Sinua parhaalla mahdollisella tavalla. Saatat huomata, että liikkuminen tuntuu hyvältä ja auttaa niin stressin käsittelyssä kuin monessa muussakin arjen tilanteessa. Pahimmillaan… no, palataan tähän myöhemmin.

~~Asiaton välihuomautus! Lopussa huikea podcastsuositus aiheen tiimoilta! ;)~~

UKK liikuntasuositus 10/2019.
Klikkaa kuva suuremmaksi.
Mitä uutta?

Uutta suosituksessa on selkeä kannustus pieniinkin liikkumishetkiin sekä istumisen ja muun paikallaanolon tauottamisen korostus. Nämä ovat omasta ammatillisesta näkökulmastani myös olennaisia tekijöitä kipujen ennaltaehkäisyssä ja vireystilan ylläpysymisessä työskentelyn aikana. Pienet liikkumishetket ja tauottaminen ovat varsin hyvä alku, jos liikettä elämässä on vain vähän. Joskus vaikeina aikoina elämässä voi olla erityisen suuri saavutus käydä postilaatikolla kävellen tai käydä lähikaupassa pyörällä. Muista onnitella itseäsi näistä onnistumisista.

Kaikki väsymys ei siis ole laiskuutta… mutta jos usein laiskottaa, niin jostakin se kertoo. Terveytesi sekä onnellisuutesi kannalta saattaa olla tärkeääkin selvittää tämä viesti.

Kysymykseni Sinulle

Haastankin näistä suosituksista inspiroituneena Sinut kuulostelemaan itseäsi; tekeekö minulle hyvää lähteä liikkeelle? Jos ja kun lähden, valitsenko kovatehoisen harjoituksen vai kevyemmän pidemmän harjoituksen? Mikä helpottaisi liikkeelle lähtemistäni? Kutsunko sitä harjoitukseksi vai vain paikasta toiseen liikkumiseksi, jolloin ”liikkumisen paine tai pakko” ei tunnu niin pahalta. Voit myös kysyä itseltäsi: Mikä on parasta, mitä voi tapahtua, jos lähden nyt liikkeelle?

Toinen uusi muutos ei tule itselleni yllätyksenä, vaan olenkin jo sitä suosituksiin odotellut. Riittävä uni (ja itse laajentaisin tätä käsitteeseen riittävä palautuminen) on avainasemassa koko tässä palapelissä. Mielestäni sen paikka on rakennusalustana kaikelle, kuten se on uudessa suosituksessa asetettukin. Ilman riittävää unta on vaikeaa jaksaa ja motivoitua ylipäätään yhtään mihinkään. Viikon harjoitukset on myös hyvä jakaa fiksusti niin, että harjoitusten väliin jää aikaa palautua ja koet liikkumisen mahdollisimman miellyttäväksi.

Meidän jokaisen on mahdollista löytää liikunnasta iloa, se ei ole ehkä aina helppoa, mutta se on varmasti aina mahdollista.

Siivouksen aika?

Joskus kaikenlaiset pölyiset uskomukset lapsuudesta asti hankaloittavat nauttimista meille elintärkeistä aktiviteeteista (mm. ”minä nyt vaan olen kömpelö”, ”jään aina viimeiseksi liikuntatunnilla”, ”olen nyt vain tällainen pullukka”, vain muutamia mainitakseni). Ilouutinen on, että näistä voit päästä eroon. Jokaisen meidän on syytä tutkia itseämme ja ottaa vastuu omasta hyvinvoinnistamme. Joskus oma mielemme ja kehomme voivat vedättää meitä taitavasti. Toisinaan voi olla todella hyödyllistä pohtia asiaa ammatti-ihmisen kanssa saadakseen objektiivisempaa näkökulmaa (ft, pt, valmentaja…). Itse on joskus liian lähellä nähdäkseen tilanteensa. Lue lisää täältä.

Mikä lopulta merkitsee?

Mielestäni loppujen lopuksi merkitsee hyvä olo. Merkittävää on kokonaiskuormituksen (työ, perhe, liikunta, hiljaisuus…) lopputulos ja se, tuleeko liikkumisesta hyvä olo. Liikuntasuosituksen antama määrä liikuntaa ei ole mahdoton, mutta jos se tuntuu mahdottomalta, mieti, miksi se tuntuu siltä.

Valintojen kautta voittoon.

Vain joka viides Suomalainen liikkuu riittävästi.

Sinä ansaitset olla tuo viides.

~~

TAUSTAA

Tässä UKK –instituutin julkaisema liikuntasuositus ja taustaa sen takana: https://www.ukkinstituutti.fi/liikkumisensuositus/aikuisten-liikkumisen-suositus

Ja tässä eri lehtien kirjoitukset aiheesta, näissä kiinnostavaa on kirjoitustyyli, asiasisältö tietysti samaan lähteeseen pohjaten:

IltaSanomat: https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/ad519171-c055-4b4f-af23-8cf5cd00bbb8

Helsingin Sanomat: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006279995.html

Yle: https://yle.fi/uutiset/3-11024618

~~

PODCAST SUOSITUS AIHEESEEN LIITTYEN!

Kurjan moni meistä jättää liikkumatta, koska häpeää lähteä liikkumaan. Kyllä. Häpeää lähteä liikkumaan.

Tässä asiaa kivassa kuoressa liikuntahäpeästä ja hyvää näkökulmaa asiaan. Itse kuuntelin tämän Spotifysta, Radioplayn podcast.

Auta Antti! –podcast: Live life to the minimum.

~~